Hälsa

Crosstrainer hemma

Är det en god idé att ha en crosstrainer hemma? Ja, det är i själva verket en fantastisk idé. Den här typen av träningsredskap erbjuder skonsam men mycket effektiv träning. Det som gör det hela extra fördelaktigt är att det går precis lika bra att köra träningspasset hemma som på gymmet. Det enda du behöver är tillgång till en träningsmaskin av den här typen.

Att köpa en crosstrainer för hemmabruk

När du har bestämt dig för att köpa en crosstrainer hemma finns det några punkter att fundera över innan du slår till. Du behöver fundera över vilken budgetram du har. Detta är viktigt, eftersom det finns träningsmaskiner i olika prisklasser, men priset påverkar också stabiliteten och funktionen. Om du till exempel kan tänka dig att lägga 5 000 kronor på maskinen, kan du få en crosstrainer i medelprisklassen som är stabil och välkonstruerad och som håller även för träning varje dag. Du kan också räkna med att det finns en rad funktioner i träningsdatorn, och att du på så sätt kan hålla relativt bra koll på din träning och dina framsteg. För hemmabruk duger ofta dessa maskiner mycket väl. Där utsätts nämligen inte maskinen för den typen av dagligt slitage som en crosstrainer som står på ett gym och används av många olika personer varje dag.

Om din budget däremot är begränsad till 1 500 kronor är det enbart de billigare modellerna som kan bli aktuella. Då är det viktigt att veta att dessa ofta är ganska svaga i sin prestanda. Konstruktionen är inte heller speciellt solid, vilket gör att maxvikten ofta är ganska låg. Om du bara planerar att ha maskinen som ett komplement att träna på några få gånger i månaden kan det fungera, men om du planerar att använda den varje dag för hårda pass är det kanske bättre att vänta lite med köpet och spara lite mer pengar först.

Så tränar du hemma

Fördelen med en crosstrainer är att du både kan värma upp och varva ned efter genomfört pass på den. Du kan dessutom köra crosstrainingen som huvuddelen i ditt träningsprogram. Du väljer själv vilken intensitet du vill lägga träningen på, och du kan till exempel köra intervaller i högt tempo med ett motstånd som passar dig. Om du vill få ut mer av din träning kan du också växla mellan att trampa framåt och att trampa bakåt. På så sätt aktiverar du fler muskler och inkluderar dem i träningen.